100 koruna 1961 - jednotivé roky roky vydání podle vytištěných serií

zajímavý článek od pana Moravce z ČNB

První plastová bankovka světa je australská

Vůbec první plastovou bankovku na světě dala do oběhu v roce 1988 australská centrální banka - a to ve dvou provedeních - první byl označena serií AA s datem 26.1. 1988 jako pamětní a druhé vyhotovení mělo serii AB - zde nebylo žádné datum - které bylo dáno do normálního peněžního oběhu.. Datum na pamětní bankovce poukazovalo na 200 leté výročí (1788) prvního přistání anglických trestanců,vězňů na australském kontinentu, kam je britská vláda deportovala v rámci vykonání trestu. Z těchto prvotních trestanců defacto vznikla Austrálie - po vykonání trestu se z nich stali první bílí osadníci, farmáři, řemeslníci, dělníci - zakládali první osady a rozvíjel se i obchod.

ITALSKÁ BANKOVKA 20 000 lire, 1975 - TIZIAN

Rozměry    :                160 x 79 mm

číslování    :                šestimístné,dvakrát na líci - černé

serie         :                písmeno,písmeno,ser.číslo,písmeno

  známy jsou pouze tyto serie -  1) typu XA………A   

               2) typu XA………H

 druhé seriové písmeno z prvních dvou vždy znamenalo v praxi italské emisní banky rok vydání,v tomto případě tedy pouze rok 1975

 doba platnosti : 21.2.1975 - 6.4.2002

 podpisy : vlevo guvernér Banca d´Italia Guido Carli, vpravo pokladník Barbarito

 autor a rytec : autorem návrhu bankovky je T.Cionini,rytecké zpracování M.Armenti

 tiskárna : Officina della Banca d´Italia,Roma (tiskárna Italské národní banky,Řím)

AVERS - LÍC :

V popředí Tiziano Vecellio (asi 1488 - 1576),jeden z největších a nejvýznamnějších evropských renesančních malířů - jeho vlastní autoportrét,na pozadí

 krajiny jednoho ze svých dalších obrazů.Vpravo dole potom kruhový státnísymbol sestávající v horní části ze lva Svatého Marka,symbolizujícího Benát-

 ky,v dolní části potom ze znaků námořních republik Pisy,Janova a Amalfi. Vpravo nahoře hodnota bankovky numericky i slovy (LIRE VENTIMILA) a

 pod ní obligátní nápis na italských bankovkách PAGABILI A VISTA AL PORTATORE tj. SPLATNÁ PO PŘEDLOŽENÍ DORUČITELI.

 Barva hnědá,tmavěhnědá - hlubotisk.Podtisk barva hnědá,zelená - ofset.

 

REVERS - RUB :

Tizianův obraz Láska nebeská a pozemská z r.1515 - stylizován do barev charakterizujících celou bankovku - tedy různé odstíny hnědé a zelené,jež

 různými kombinacemi a také pomocí liniových autotypií vytvářejí dokonce dojem barvy modozelené a stříbřitě šedé. Hlubotisk.Vlevo nahoře,stejně jako

 na aversu,označení emisní banky,označení hodnoty slovy i numericky. Pod hlavním obrazem ještě data ministerských dekretů:

 DECR.MIN.21.FEBRAIO 1975 E 20 DICEMBRE 1974

 Officina della Banca d´Italia,Roma (tiskárna Italské národní banky,Řím)

 

ochranné prvky :

 - vodoznak v levé nepotištěné části bankovky - bohyně Flóra,ze stejnojmenného 

  Tizianova obrazu (originál v Galleria degli Ufizzi,Florencie)

  - metalický pásek zapuštěný do papíru bankovky v její levé části,zřetelně vidi-

   telný proti světlu

 - papír bankovky obsahuje fluorescenční vlákna,viditelná pouze pod UV lampou,

   volně rozložená na aversu i reversu bankovky

 něco málo k námětu -     avers:

TIZIAN

 Tiziano Vecellio,řečený Tizian,vedle Rembrandta,Rubense,Raffaela a Caravaggia,jeden z největších malířů historie vůbec,se narodil v malé italské vesničce Pieve di Cadore okolo r.1488 v italských Dolomitech. Pocházel ze skromných poměrů a proto byl ve věku 10 let poslán otcem ( který nenechal bez povšimnutí jeho nadání ) do Benátek do tzv.bottegy (= kamenická,sochařská nebo malířská dílna).

Po několika nezdarech se začíná projevovat jeho talent v dílně Giovanni Belliniho, váženého a uznávaného malíře,který zastavál úřad státního malíře tehdejší mocné Benátské republiky. Mladý Tiziano se zde učí míchat barvy,malířským technikám a začíná spolupracovat se svým přítelem Giorgionem, dalším vynikajícím malířem,který dává obrazům atmosféru poetického až filozofického zamyšlení a je jím silně ovlivněn. Paradoxně smrt Giorgiona (epidemie moru) umožňuje Tizianovi se naplno prosadit,protože po něm zůstává několik nedokončených prací (odborníci a kritikové si dnes zoufají a nevědí,komu z nich připsat autorství některých pláten) a také volné místo. Tizian je ovšem také velmi chytrý - r.1513 odmítá nabídku kardinála Bemba,aby

přesídlil do Říma a stal se jedním z mnoha umělců pracujících pro papeže. To proto,aby se o nějaký čas později stal státním malířem Benátské republiky

a s tímto úřadem získává i privilegia s ním spojená,tzn.že může již bez existenčních nejistot hledět do budoucnosti.

 Získává nabídky takových šlechtických rodů jako d´Este,Gonzagové,Urbinové.

A maluje nádherné obrazy - např.Noli me tangere(1512),Alegorie období života (1515), Flóra (1515), Láska nebeská a láska pozemská (1515), Nanebevzetí

Panny Marie (1518), Bakchanálie (1519), Slavnost Venuše (1519), Bakchus a Ariadna (1523). Jsou to díla,kde skutečně naplno vyznívá jeho umění,cit pro 

barvy a neuvěřitelný talent v plné síle,kde obrazy září barvami a nechávají stát ostatní v němém úžasu (tizianovská modř a červeň se stávájí pojmem a jsou jimi dodnes). Maluje již svým vlastním,nezaměnitelným stylem.

 V r.1530 získává Tizian zakázku od nejmocnějšího muže tehdejšího světa - římskoněmeckého císaře Karla V.Od tohota data pracuje pro tohoto velkého

panovníka téměř čtvrtstoletí.Karel V. se mu odvděčuje penězi, hraběcím titulem, různými privilegii a především svou náklonností.V této době vznikají obrazy jako František I.(1538), Papež Pavel III.s vnuky Alessandrem a Ottaviem (1545), Jezdecký portrét Karla V.(1548), Danae (1554), Venuše se zrcadlem (1555) a mnoho dalších,skvělých obrazů,které není možno tady všechny alespoň vyjmenovat a jež jsou dnes rozesety po světoznámých galeriích na celém světě.

Tizian miluje své město,kde prožije celý svůj život a necítí jakoukoliv potřebu ať už finanční nebo uměleckou ke stěhování. Benátky jsou v té době opravdu na vrcholu - centrum obchodu,umění a bohatství,vyplývající z jeho námořní moci. Smrtí Karla V.končí jedna historická epocha,nikoliv však Tizianova. Navzdory pokročilému věku se nevzdává,neúnavně maluje,bojuje o nevyplacené honoráře, o dodržování privilegií,která kdysi dostal. Přežívá všechny své vrstevníky,přátele,malíře,kritiky.Když už nemůže udržet štětec ve svých rukou,maluje jednoduše prsty.Díla z této doby vyjadřují hluboké filozofické zamyšlení nad lidským životem,jeho pomíjivostí a také víru v Boha a jsou jakýmsi jeho malířským testamentem - Ukřižování (1565),Apollón a Marsyas (1575),Pieta (1576).

O jeho osobním životě moc nevíme,zřejmě nebyl příliš šťastný.Manželka,Cecilia Soldano,zemřela při porodu jeho dcery.Měl ještě dva syny,z nichž jeden byl nevázaný povaleč,za kterého jen platil dluhy a pomáhal mu vahou své osobnosti např. i z vězení. Druhý syn umírá společně s ním (Tizian se dožívá téměř 90 let) na morovou epidemii…..                    A ještě dnes,po pěti stech letech,ho mnozí považují za vůbec největšího malíře všech dob.

 Na aversu bankovky umístěn jako hlavní motiv jeho Vlastní podobizna v pokročilém věku (1560-62). Na prsou má zlatý řetěz věnovaný Karlem V.

Tento obraz dnes najdete ve Staatliche museen v Berlíně.

 

 

 

 

 

TIZIANŮV OBRAZ - Láska nebeská a pozemská z r. 1515

Obraz vznikl u příležitosti sňatku mocného patricije Nicola Aurelia a představuje rafinovanou alegorii lásky.Zobrazuje dvě Venuše,dva ideály ženské krásy,přičemž nebeskou lásku symbolizuje postava nahá. Je to dáno tím,že absolutní krása žádné další ozdoby nepotřebuje.Nahá bohyně je také namalována na pozadí nebe a jezer,tedy symbolů absolutní čistoty. A také převyšuje svou sestru,lásku pozemskou.Ta má na hlavě myrtový věneček,představující manželské štěstí. Obě však vytvářejí jeden harmonický celek,což dokazuje také malý amorek umístěný mezi oběma alegoriemi - bohyněmi.Krajina ozářená podvečerním sluncem se rozprostírá v širokých barevných skvrnách a umocňuje tak pocit dokonalého světa,v němž se snoubí duch s hmotou,rozum se smysly.

Bohatství alegorických významů však ani v nejmenším nezmenšuje čistě malířskou dokonalost plátna a především pak jasnost,průzračnost a dokonalost barev. Ten,kdo viděl obraz na vlastní oči,mi dá jistě za pravdu,že stříbrná barva šatů pozemské lásky a tizianovsky šarlatová červeň pláště druhé,nebeské lásky,vytvářejí neuvěřitelný dojem a kouzlo,které ani po více jak pěti stech letech vůbec nevyprchá.

 Rozhodně jeden z nejlepších Tizianových obrazů můžete shlédnout v Římě, v soukromé Galleria Borghese. U nás pak další v Národní galerii v Praze a také v zámecké obrazárně v Kroměříži,která uchovává skvost z posledního období Tizianova života - obraz Apollon a Marsyas, který malíř na sklonku života namaloval svými prsty.Jen tak na okraj,když byl tento obraz zapůjčen do Spojených států na výstavu,byl pojištěn na částku 300 milionů dolarů….

měnová situace  :

Italskou liru v současné době nahradilo euro.Tato eura, vytisknutá v Itálii,mají,stejně jako většina zemí eurozóny nominální hodnoty 5, 10, 20,50, 100, 200 a 500 eur. Pětiseteurové bankovky se ovšem již v současné době netisknou.

Sériové písmeno těchto eurobankovek přidělené Itálii je S. V době přechodu země na euro byl stanoven pevný kurs 1 euro = 1.936,27 italské liry.

Tedy tato 20.000 lirová bankovka by v době přístupu k euru reprezentovala přibližně 10 eur.Není bez zajímavosti, že je to v celé historii emisní banky jediný nominál v hodnotě 20.000 lir. Nikdy předtím ani potom nebyla bankovka této hodnoty v Itálii vydána.

 závěrem :

Tato bankovka má (opět je to jen můj subjektivní názor) velmi vysokou umělecko-výtvarnou úroveň,což je jednak dáno námětem - skvěle zapadá do řady nominálů s portréty jiných významných renesančních umělců Itálie - 10.000 lir -Michelangelo Buonarroti, 50.000 lir - Leonardo da Vinci, v další emisní řadě potom 50.000 lir- Gian Lorenzo Bernini, 100.000 lir - Caravaggio a 500.000 lir - Raffaello Sanzio (Rafael). Rovněž umístit na rubovou stranu jeden z nejlepších Tizianových obrazů vidím jako velmi šťastné řešení a výsledný efekt je opravdu nádherný. Pouze zpracování bankovky jako celku je jednodušší, ale v tomto případě opět ku prospěchu celku.Přítomnost pouze tří ochranných prvků, stejně jako absence slepeckých značek pak odráží dobu vzniku bankovky a technické možnosti tisku.Vývoj v této oblasti nebyl zdaleka na takové úrovni jako dnes.

Výskyt této opravdu velmi zdařilé bankovky je poměrně běžný, pouze ve stavu UNC,tedy N,už tak běžný není. Na sběratelském trhu se v tomto stavu cena pohybuje kolem  400 - 500 eur.

IKL-

50 Koruna 1944 - Protektorát Čechy a Morava - hlavní motiv

převzatý článek z časopisu Bankovka a to vůbec 1.čísla z roku 1970

5000 Kčs, 9.5.1952 - připravovaná, avšak nikdy nevydaná a nevytištěná bankovka

Lorem ipsum dolor sit amet

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sagittis eu hac volutpat velit donec scelerisque. Vel pellentesque tellus facilisis integer blandit porttitor posuere aliquam amet. In nisl pulvinar cursus diam faucibus arcu quam. Ut ullamcorper ipsum sit ullamcorper est consequat.

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sagittis eu hac volutpat velit donec scelerisque. Vel pellentesque tellus facilisis integer blandit porttitor posuere aliquam amet. In nisl pulvinar cursus diam faucibus arcu quam. Ut ullamcorper ipsum sit ullamcorper est consequat.

Vespasianovo Impérium

Máte zájem o sběratelské kousky nebo chcete vědět více informací?

Nebojte se mě kontaktovat!

Chci vědět více!

© Igor Klesniak, 2023